- Результаты экспериментов показали, что при чтении с экрана лучше запоминаются детали, с печатного носителя – картина в целом
+ Тренировка абстрактного мышления перед чтением на гаджете повышает понимание матеирала
Из-за чего? Моё мнение:
Скорее всего распечатки можно окинуть взглядом сразу + "подсознание" воспринимает и индивидуальные особенности листа (рельеф), в результате текст лучше воспринимается именно подсознанием. Которое уже лучше работает с общим смыслом инфы. А в гаджетах у страниц нет индивидуальных особенностей, за которые бы могло цепляться "подсознание" (+ страницы часто выдаются мелкими кусочками) - и оно не справляется с кашей, в которую превращается поток инфы. И остаётся в голове только то, на что обратило внимание "сознание" во время чтения.
Что из этого следует?
Что для читалок важно делать индивидуальный узор фона или ещё как-то индивидуализировать каждую страницу, чтоб инфа могла обрабатываться и "подсознанием" тоже
https://hi-tech.mail.ru/news/reading-perception-by-source/
Ксения Шестакова, 10 мая 2016 13:42
Источник: Dartmouth College
Ученые объяснили разницу между чтением с экрана и с бумаги
Специалисты установили, что в зависимости от типа носителя человек по-разному воспринимает информацию. Так, когда он читает текст с экрана ноутбука, то фокусируется на деталях, печатный текст — на общей картине происходящего, сообщает статья на сайте Дартмутского колледжа.
Разные уровни абстракции
Исследователи из Дартмутского колледжа совместно с коллегами из Университета Карнеги—Меллон попытались ответить на вопрос: влияет ли вид носителя (печатный или цифровой) на когнитивное конструирование. Это понятие описывает уровень абстракции, который человеческий мозг использует для интерпретации действий и событий.
Эксперименты
В рамках исследования ученые провели несколько экспериментов для оценки скорости принятия решений и глубины понимания текста. В каждом из них принимало участие 60-119 добровольцев в возрасте от 20 до 24 лет.
В одном из экспериментов группу разделили на две примерно равные части, и одним дали текст, распечатанный на бумаге, другим – ноутбуки с открытым pdf-файлом.
Участники, которые читали распечатанный текст, лучше отвечали на логические вопросы теста
Уровень правильных ответов у них составил 66% против 48% у тех, кто читал с экрана. Однако детали лучше запоминали те, кто использовал ноутбук – 73% правильных ответов против 58% у добровольцев, которым предложили распечатанный текст.
Когда же участников попросили выбрать одно из четырех авто по характеристикам (при этом одна модель была объективно лучше других), с задачей успешно справились 66% добровольцев, которым дали распечатанную версию данных, и только 43% людей, читавших текст с экрана.
На следующем этапе эксперимент усложнили. Части добровольцев предложили до выбора авто выполнить задание на тренировку абстрактного мышления, остальным сразу дали таблицу. Те участники, которые прошли тренировку, показали более высокие результаты: 48% успеха против 30%.
Выводы
Мэри Флэнэгэн из Дартмутского колледжа отмечает, что цифровые устройства оказывают значительное влияние на познавательную способность людей.
Результаты экспериментов показали, что при чтении с экрана лучше запоминаются детали, с печатного носителя – картина в целом
Итоги исследования, по мнению ученых, пригодятся при проектировании программного обеспечения.
===
http://www.dartmouth.edu/press-releases/digital-media-change-050816.html
press releases
Digital Media May Be Changing How You Think
New Study Finds Users Focus on Concrete Details Rather than the Big Picture
May 8, 2016
[ Spoiler (click to open)]
Tablet and laptop users beware. Using digital platforms such as tablets and laptops for reading may make you more inclined to focus on concrete details rather than interpreting information more abstractly, according to a new study published in the proceedings of ACM CHI '16, the ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, May 7-12. The findings serve as another wake-up call to how digital media may be affecting our likelihood of using abstract thought.
The research tested the basic question: would processing the same information on a digital versus non-digital platform affect "construal levels"— the fundamental level of concreteness versus abstractness that people use in perceiving and interpreting behaviors, events and other informational stimuli. In order to study the basic question of whether processing the same information on one platform or the other would trigger a different baseline "interpretive lens" or mindset that would influence construals of information, the research tried to hold as many factors as possible constant between the digital and non-digital platforms. Reading material and other content for the study for example, was published using the same print size and format in both the digital and non-digital (print) versions. The research was comprised of four studies that evaluated how information processing is affected by each platform. A total of more than 300 participants, ages 20 to 24 years old, took part in the studies, which were comprised of 60 to 100+ participants.
Reading comprehension and problem solving success were affected by the type of platform used. Highlights from the studies include the following:
Participants were asked to read a short story by author David Sedaris on either a physical printout (non-digital) or in a PDF on a PC laptop (digital), and were then asked to take a pop-quiz, paper-and-pencil comprehension test. For the abstract questions, on average, participants using the non-digital platform scored higher on inference questions with 66 percent correct, as compared to those using the digital platform, who had 48 percent correct. On the concrete questions, participants using the digital platform scored better with 73 percent correct, as compared to those using the non-digital platform, who had 58 percent correct. (See Study 2; mean scores were translated into percentages by lead author).
Participants were asked to read a table of information about four, fictitious Japanese car models on either a PC laptop screen or paper print-out, and were then asked to select which car model is superior. Sixty-six percent of the participants using the non-digital platform (printed materials) reported the correct answer, as compared to 43 percent of those using the digital platform. (See Study 3A).
Triggering a more abstract mindset prior to an information processing task on a digital platform appeared to help facilitate a better performance on tasks that require abstract thinking. Specifically, 48 percent of participants reported the correct answer to the Japanese car judgement task after completing a priming activity intended to activate a high-level of construal in which they were tasked to take on an abstract mindset, as compared to the 30 percent, who answered correctly without the priming activity. (See Study 3B).
The research was conducted by Dartmouth's Tiltfactor lab, an interdisciplinary innovation studio that designs and studies games for social impact, and was led by Geoff Kaufman, an assistant professor at the Human-Computer Interaction Institute at Carnegie Mellon University, who was a postdoctoral researcher in psychology at Tiltfactor at the time of the study; and Mary Flanagan, Sherman Fairchild Distinguished Professor in Digital Humanities at Dartmouth and founding director of Tiltfactor.
"There has been a great deal of research on how digital platforms might be affecting attention, distractibility and mindfulness, and these studies build on this work, by focusing on a relatively understudied construct," said Geoff Kaufman. "Given that psychologists have shown that construal levels can vastly impact outcomes such as self-esteem and goal pursuit, it's crucial to recognize the role that digitization of information might be having on this important aspect of cognition," he added.
The study on digital versus non-digital platforms was prompted by earlier research by the co-authors, which revealed that players of the digital version of the public health strategy game, POX: Save the People®, were more inclined to respond with localized solutions, rather than looking at the big picture.
"Compared to the widespread acceptance of digital devices, as evidenced by millions of apps, ubiquitous smartphones, and the distribution of iPads in schools, surprisingly few studies exist about how digital tools affect our understanding – our cognition. Knowing the affordances of digital technologies can help us design better software," said Mary Flanagan. "Sometimes, it is beneficial to foster abstract thinking, and as we know more, we can design to overcome the tendencies – or deficits –inherent in digital devices," added Flanagan.
Co-authors Geoff Kaufman at gfk@cs.cmu.edu and Mary Flanagan at Mary.Flanagan@dartmouth.eduare available to comment. Kaufman will present the study's findings at CHI '16 on May 10.
* * *
About Tiltfactor
Tiltfactor Laboratory, a leading research and design studio based at Dartmouth College, is dedicated to understanding how games can be used to generate new knowledge. Tiltfactor designs, studies, and launches games, across a variety of platforms, that use core psychological principles and strategies to promote learning and impact players' thoughts, feelings, and behaviors. Founded and led by Dr. Mary Flanagan, Tiltfactor uses its unique design methodology, Critical Play, to incorporate fundamental human values and psychological principles to promote pro-social values such as cooperation, perspective taking, empathy, and civic engagement. Follow the lab @tiltfactor on Twitter.
===
Office of Communications
7 Lebanon St., Suite 201
Hanover, N.H. 03755
Phone: (603) 646-3661
communications@dartmouth.edu
http://www.facebook.com/Dartmouth
http://www.youtube.com/dartmouth
http://www.flickr.com/dartmouthflickr
http://twitter.com/dartmouth
http://instagram.com/dartmouthcollege
http://plus.google.com/+dartmouth